Warcaby

Warcaby ta wersja jest bardziej profesjonalna. Umożliwia dostosowanie stopnia trudności gry i limitu czasu oraz zagrania w inne odmiany warcabów. Tutaj masz okazję zmierzenia się z godnym przeciwnikiem, a warcaby z komputerem na najtrudniejszym poziomie będą poważnym wyzwaniem.

Ta wersja warcabów jest przeznaczona dla bardziej zaawansowanych graczy. Pozwala modyfikować poziom trudności od łatwego do bardzo trudnego. Zmiana poziomu gry odbywa się poprzez ustawienia suwaka na pasku trudności. Easy to najłatwiejszy, a Hard najtrudniejszy stopień. Gra posiada trzy wersje. Standard - czyli zwykłe warcaby. Giveaway - zwaną w Polsce mizerką, w której zadanie zawodnika polega na nie zbijaniu pionków przeciwnika i zmuszaniu go do bicia własnych pionków. Ostatnia wersja zwana Extreme kieruje się zasadą "kto pierwszy ten lepszy" - zawodnik może wykonać dowolną ilość ruchów, jednak w jak najkrótszym czasie. Nie obowiązje tu reguła przemienności ruchów.

Powszechnie znane i lubiane warcaby mają starożytne korzenie. Za ich praprzodka uważa się grę odnalezioną podczas wykopalisk archeologicznych w Ur na terenie dzisiejszego Iraku. W oparciu o technikę datowania węglowego stwierdzono, że przyjemność z tej gry czerpano już 3000 lat p.n.e. Co prawda ówczesne "warcaby" miały nieznacznie odmienną planszę, inną liczbę pionków oraz prawdopodobnie mogły różnić się zasadami gry, ale tych wiadomości Starożytni nie zechcieli nam udostępnić (być może liczyli na wyższe apanaże, niż miejsce w muzealnej gablocie ;) ). Niezwykle popularną grą Bliskiego Wschodu, datowaną na 1400r.p.n.e. była egipska Alquerque, oparta na arabskiej 25-polowej planszowej grze El-Quirkat. Dała ona początki warcabów znanych w dzisiejszej formie. Około 1100r. na genialny pomysł użycia planszy do szachów wpadli Francuzi. Spowodowało to zwiększenie liczby pól do 144 (12x12). Wkrótce okazało się, że wprowadzenie możliwości "przeskoczenia" o jedno pole automatycznie stawia większe wyzwanie dla graczy. Wersję tę nazwano "Jeu Force", choć początkowo, i jakoś ten fakt specjalnie nie zadziwia, gra popularna była w środowiskach kobiet jako "Le Jeu Plaisant De Dames". Od tamtej pory zasady gry były nareszcie klarowne, więc gra spełniała warunki eksportu do innych krajów europejskich, dużo później do Ameryki. Pierwsza książka o warcabach napisana w języku hiszpańskim powstała w 1547r. w Walencji. Francuzi zreflektowali się niemal sto lat później, że przecież to oni właściwie puścili maszynę w ruch i napisali swój własny podręcznik. W połowie XVIIIw. z tradycyjną powściągliwością, nie spiesząc się zbytnio, angielski matematyk wydał brytyjskie dzieło o warcabach. W ciągu lat gra nabierała coraz większej popularności, aż w 1847r. odbyły się pierwsze międzynarodowwe mistrzostwa świata w warcabach. W którymś donisłym momencie historii gra zyskała status "sportowej" (z wysiłkiem zarezerwowanym niemal wyłącznie dla szarych komórek i tzw. siedzenia). Obecnie pieczę nad lokalnymi, narodowymi organizacjami sprawuje Światowa Federacja Warcabowa (FJMD), powołana do życia w 1947r., która mówiąc krótko zrobiła porządek w interesie. Obecnie na świecie można spotkać się z różnymi nazwami warcabów, i być może poprzez wzgląd na francuską tradycję, większość z nich nawiązuje do gry dla kobiet: il giocco della dama, ceske damy, dame, damenspiel, dammen, damspel, jue de dames, juego de damas, jogo de damas, draughts, checkers, shashki lub turku damasi. Choć w Polsce historia warcabów sięga czasów Kazimierza Wielkiego (XIVw.) a międzynarodowa odmiana tej gry (jako jedyna stosowana w poważnych rozgrywkach) zwana jest warcabami polskimi, to piersze drużynowe zawody w Polsce odyły się w 1975r., a indywidualne rozgrywki o tytuł mistrza kraju w 1977r. Teoria ewolucji w praktyce udowodniła, że warcaby okazały się wybitnie ekspansywnym istnieniem. Jeszcze przed drugą wojną światową zdobyły ekrany radarowe. W 1952r. Arthur L. Samuel stworzył pierwszy komputerowy program do gry w warcaby. W miarę postępu technologicznego i szybkości przetwarzania danych powstały dziesiątki, setki potomków tego prototypu, lecz liderem w warcabach niezmiennie pozostawał gatunek ludzki, aż do 1994r., kiedy po 40 latach mistrz świata Marion Tinsley utracił swój tytuł na rzecz komputerowego programu Chinook. Ostateczna katastrofa jednak nastąpiła w 2007r., gdy twórcy Chinooka udowodnili, że poznał on wszystkie możliwości i można z nim w najlepszym razie jedynie zremisować. Na pocieszenie rewelacje te dotyczą warcabów angielskich (draughts, zwanych w USA checkers) - plansza 64 polowa (8x8). Ale przecież to ćwiczenia czynią mistrza. Zatem zapraszamy do gry na naszej stronie.